Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Beroud: Kolej towarowa w trudnym okresie przejściowym potrzebuje wsparcia

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
20-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Beroud: Kolej towarowa w trudnym okresie przejściowym potrzebuje wsparcia
fot. PKP CargoZdjęcie ilustracyjne
Zabiegi o ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko powinny polegać przede wszystkim na przejmowaniu ładunków z transportu drogowego przez kolej. Samo zastępowanie samochodów spalinowych elektrycznymi nie będzie wystarczającym rozwiązaniem – przekonywał podczas obrad łódzkiej konferencji TEN-T prezes PKP SA Alan Beroud. W debacie poświęconej dekarbonizacji oraz cyfryzacji kolei zwrócił też uwagę na konieczność pozostawienia pewnej liczby lokomotyw spalinowych jako rezerwy na wypadek wojny.

Prezes PKP SA rozpoczął od przywołania znanego wszystkim faktu, że kolej może odgrywać kluczową rolę w walce o nadanie transportowi bardziej ekologicznego charakteru. Przesuwanie potoków pasażerskich i ładunków z dróg na tory znacząco zmniejszy ilość gazów cieplarnianych w przeliczeniu na jednego pasażera lub tonę ładunku – i to bez pułapek, z którymi wiązałoby się ograniczenie do samej masowej zmiany źródła napędu samochodów i autobusów.

Samochody elektryczne nie są rozwiązaniem

Jedno z największych wyzwań, przed którymi stoi branża transportowa, to plan wycofania ze sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 r. (wobec powszechnych głosów, że jest to zamiar nierealny, mówi się o przełożeniu terminu np. na rok 2040).

– Pytanie brzmi: czym zastąpić silniki spalinowe w systemie? – zwrócił uwagę prezes PKP SA. Jak wyliczył, przy założeniu, że wszystkie obecnie zarejestrowane samochody z silnikami benzynowymi oraz Diesla zostałyby zastąpione autami elektrycznymi – zapotrzebowanie w całej Polsce sięgnęłoby dodatkowych 320 TWh przeniesionych przez system. – To prawie 2,5-krotnie tyle, ile dziś zużywamy w Polsce. Konieczna byłaby więc ogromna rozbudowa dystrybucji i mocy produkcyjnych: same inwestycje w dystrybucję wyniosłyby prawie 650 mld zł – stwierdził Beroud, uznając taką zmianę za nierealną.

Elektryfikacja transportu samochodowego nie może więc być jedyna odpowiedzią na konieczność dekarbonizacji. – Taką odpowiedzią może być kolej z jej siecią i korytarzami towarowymi. Już dziś przewozy towarowe rosną – to ogólna tendencja światowa: w niektórych korytarzach potoki towarowe zwiększyły się prawie czterokrotnie. W naturalny sposób szczególne znaczenie ma dziś intermodal – przekonywał prezes. Efektywność energetyczna kolei jest znacznie lepsza niż ciężarówek (niezależnie od rodzaju napędu), co pomoże ograniczyć inwestycje w energetykę do akceptowalnego poziomu. Również pasażerowie wybierają kolej coraz chętniej.

Ceny energii uderzają też w kolej. Co zrobić?

Mimo tych korzystnych okoliczności sytuacja ekonomiczna przewoźników towarowych w całej UE jest dziś trudna (choć gdzie indziej sytuacja nie jest aż tak trudna, jak w PKP Cargo). – Obserwujemy regres lub stagnację, i to nie tylko w Polsce. Główna przyczyna to wzrost cen energii: w naszym kraju w ciągu dwóch lat stawka za megawatogodzinę wzrosła z 220 zł do prawie 650 zł – przypomniał Beroud. Ponieważ udział energii w kosztach działalności kolejowych przewoźników towarowych sięga 30%, stają się oni coraz mniej konkurencyjni wobec transportu drogowego.

– Musimy powstrzymać ten trend. Na razie, choć transport drogowy odpowiada za 70% emisji dwutlenku węgla, wciąż inwestujemy głównie w niego – wytknął prezes PKP SA. Najistotniejszym elementem zmian w krajowej i unijnej polityce transportowej powinno być, jego zdaniem, znalezienie źródła finansowania na okres przejściowy. – To konieczne nie tylko po to, by potem czerpać z tego benefity, ale wręcz po to, by kolej towarowa w ogóle przetrwała – podkreślił.

Elektryfikacja – tak, ale pojazdy spalinowe muszą pozostać

Beroud zaznaczył też potrzebę dalekowzrocznego przewidywania. – Kolej, tak jak infrastruktura energetyczna, musi być projektowana na 30-50 lat naprzód. Zamawiane dziś lokomotywy czy wagony będą eksploatowane przez co najmniej 30 lat – więc wyobraźmy sobie, jak po tym czasie ma wyglądać transport pasażerski i towarowy w UE. Na tej podstawie musimy zbudować inżynierię finansową, która powinna obejmować horyzont dłuższy od zwykłej perspektywy przyjmowanej przez banki i sektor finansowy. Samochód amortyzuje się w ciągu kilku lat, dla taboru kolejowego jest to okres o wiele dłuższy – uzasadnił.

Proces zastępowania silników spalinowych nowymi źródłami napędu – zwłaszcza na kolei – powinien zostać dobrze przemyślany z jednego jeszcze powodu. – Wojna w Ukrainie pokazała, że gdy mamy do czynienia z zagrożeniem, nie działa sektor morski ani lotniczy, a kolej – tak. To ją najłatwiej odbudować w momencie kryzysowym, przynajmniej jeśli chodzi o tory bez sieci trakcyjnej – wskazał prezes PKP SA. Wymogi odporności oraz bezpieczeństwa nakazują więc, by – elektryfikując sieć kolejową – z drugiej strony być gotowym na wypadek zagrożenia. – Musimy mieć lokomotywy spalinowe w rezerwie na „godzinę W”, bo sieć trakcyjna podczas działań wojennych może szybko przestać istnieć – ostrzegał Beroud.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pomorskie jednak zapłaci więcej za prąd do pociągów

Biznes

Czy kolej dostanie rekompensatę za drogą energię?

Prawo i polityka

Czy kolej dostanie rekompensatę za drogą energię?

Roman Czubiński 28 listopada 2022

Walka o niższe ceny energii. Być albo nie być dla kolei

Prawo i polityka

Drogi prąd. Komunikacja miejska uratowana?

Zintegrowany transport

Drogi prąd. Komunikacja miejska uratowana?

Jakub Rösler 13 października 2022

Premier zwraca się o pomoc do samorządów i obiecuje wsparcie. Co z transportem?

Prawo i polityka

Zobacz również:

Pomorskie jednak zapłaci więcej za prąd do pociągów

Biznes

Czy kolej dostanie rekompensatę za drogą energię?

Prawo i polityka

Czy kolej dostanie rekompensatę za drogą energię?

Roman Czubiński 28 listopada 2022

Walka o niższe ceny energii. Być albo nie być dla kolei

Prawo i polityka

Drogi prąd. Komunikacja miejska uratowana?

Zintegrowany transport

Drogi prąd. Komunikacja miejska uratowana?

Jakub Rösler 13 października 2022

Premier zwraca się o pomoc do samorządów i obiecuje wsparcie. Co z transportem?

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5